Nyheter i god ordning

Nyheter i god ordning

Dagens digitala värld gör att vi ständigt översvämmas av nyheter från alla möjliga och omöjliga källor. Att hålla sig ständigt à jour med vad som är aktuellt för stunden kan vara en riktig utmaning och minst lika knepigt kan det vara att bedöma vad som är trovärdigt eller ej i det enorma flöde som dagligen sköljer över oss.

Frilansjournalist eller annonssäljare

Om du jobbar som frilansjournalist eller på annat sätt säljer något till nyhetsmedia är det lika viktigt att ha ordning på kontakterna till tänkta köpare som att vara uppdaterad på det som är aktuellt för stunden. Du prenumererar säkert på rätt tidningar eller andra media och läser pressmeddelanden eller tweets för att kunna sålla ut var dina nya kunder finns och kontakta dem. Eller för att hålla koll på vad det är som efterfrågas så just du blir först om att erbjuda just det.

Nästa steg blir förstås att hålla reda på kunderna på ett strukturerat sätt. Det räcker inte alltid till med allmänna funktioner i Outlook för den som vill arbeta seriöst med sitt kontaktnät. Välj i stället ett bra och flexibelt system för CRM så blir det mycket enklare att ha koll på allt.

Scoop eller skandal

Skandaler är ofta så kallade scoop, men alla scoop behöver inte vara skandaler, förstås. För pressen är huvudsaken att det ökar lösnummerförsäljningen om det gäller papperstidningar och antalet klick om det gäller digitala format. Den frilansjournalist som först upptäcker något riktigt stort av allmänintresse har mycket att vinna på att direkt veta vilken redaktion som är mest intresserad av just det ämnet. Det måste gå snabbt att få kontakt med rätt person för djungeltelegrafen är också ofta snabb och det gäller att vara först och kanske också förhandla om ensamrätt för att försäkra sig om att få fortsätta leverera fakta, bilder eller intervjuer om det där som hänt någonstans.

dante