
Idag ser vi sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram som naturliga delar av våra nyheter. Genom deras ankomst för bara tio-femton år sedan har våra mediavanor, och även nyheter som sådana, förändrats. Idag är tv och radio där enbart journalister berättar vad som händer historia. De sociala medierna har gjort en revolution av medialandskapet, både genom hur nyheter förmedlas, men också genom att påverka och skapa nyheter.
Medier i historiskt perspektiv
Under hela 1900-talet fanns bara radio, tv och tidningar. Internet började göra sitt intåg på 90-talet, men då hade alla inte internetuppkoppling eller ens en dator. Allt eftersom började vi använda internet mer, och även tidningar, radio och tv skapade egna webbsidor. Under 2000-talet skedde en revolution då internet växte tillsammans med användarna. För unga människor blev internet och att hålla kontakt med människor via olika sociala medier vanligt.
Sociala medier och nyheter
På sätt och vis lever vi i en historisk tid, då internet är en digital revolution som påverkar världen på samma sätt som boktryckarkonsten för 500 år sedan. För tjugo år sedan väntade vi på att nyhetsprogrammet på tv eller radio skulle starta eller att tidningen skulle dimpa ner i brevlådan. För tio år sedan kollade vi också nyhetssajterna. Idag kan vi få de senaste nyheterna via notis genom en app och omgående få veta om börsen har gått ner någonstans eller om det skett en olycka.
Under hundratals år fick människor vänta till söndagen för att gå till kyrkan för att få reda på ”senaste nytt” – nu får vi reda på senaste nytt från USA innan vi ens hinner efterfråga det. Vi använder internet för allt: om vi till exempel behöver företagslån eller sälja fakturor kan vi enkelt gå in på Capcito och omgående få kvalitativ hjälp online. Det hade de flesta av oss aldrig kunnat fantisera om för tjugo år sedan!
Sociala medier har inte bara påverkat hur vi konsumerar nyheter, utan skapar också nyheter och påverkar händelser. USA:s förra president Barack Obama använda sociala medier på ett sätt som en så stor politiker inte gjort förut. Genom sociala medier byggde han upp en stor väljarbas inför de två valen. Men, det han han skrev och twittrade handlade om kommunikation med sina väljare, han skapade inga nyhetsrubriker med sina tweets.
USA:s nuvarande president Donald Trump har tagit sociala medier, eller Twitter, till en annan nivå. Han skriver om politiska händelser i sina tweet: vad han anser om andra länder och deras ledare, han har sparkat personer genom Twitter och för också olika slags kampanjer på Twitter utan att kolla sanningshalten. Han pratar också om Fake News – vilket i sig nästan blir en historisk händelse, som forskare om hundra år kommer att studera för att se vilken påverkan det har haft på vår samtid.